České Radiokomunikace

Budoucností rozhlasového vysílání v České republice je digitalizace

Praha 6. září 2012 – Společnost České Radiokomunikace, přední provozovatel televizního a rozhlasového vysílání a poskytovatel telekomunikačních služeb, zahájila včerejším setkáním se zástupci provozovatelů rádií v prostorách Konferenčního centra Žižkovské televizní věže diskusi o digitalizaci rozhlasového vysílání v České republice.

06. 09. 2012 - Praha 6. září 2012 – Společnost České Radiokomunikace, přední provozovatel televizního a rozhlasového vysílání a poskytovatel telekomunikačních služeb, zahájila včerejším setkáním se zástupci provozovatelů rádií v prostorách Konferenčního centra Žižkovské televizní věže diskusi o digitalizaci rozhlasového vysílání v České republice.

Rozhlasové vysílání se v současné době potýká s řadou bariér, které způsobují pokles poslechovosti rozhlasu a reklamních výnosů. Právě digitalizace je podle zástupců Českých Radiokomunikací a Českého rozhlasu jednou ze základních podmínek dalšího rozvoje pozemního rozhlasového vysílání.

Mezi největší bariéry rozvoje rozhlasového vysílání v současné době patří nedostatek frekvencí pro nové programy, omezené možnosti rozvoje nových služeb s přidanou hodnotou vedle pouhého přenosu zvuku, kvalitativní limity přenosu audia, omezené možnosti provázat rozhlasové vysílání s internetem a integrace analogového přenosového systému do dnešních plně digitálních koncových zařízení jako jsou mobilní telefony, tablety, navigace nebo elektronické systémy v automobilech.

Pozemní příjem rozhlasového vysílání je v současné době, podobně jako je tomu u televizního vysílání, dominantním způsobem příjmu pro většinu posluchačů. Mezi jeho hlavní výhody patří vysoké pokrytí, mobilita, nezávislost na datových sítích a příjem bez poplatků. Digitalizace je nezbytným krokem pro udržení konkurenceschopnosti rozhlasu vůči ostatním platformám. S přechodem na digitální rozhlasové vysílání, stejně jako při digitalizaci TV vysílání, se posluchačům zpřístupní výrazně větší programová nabídka. Oproti současnému tradičnímu vysílání navíc dojde k propojení s internetem a dalšími technologiemi,“ říká Kamil Levinský, generální ředitel Českých Radiokomunikací.

„Naší výhodou v České republice je také skutečnost, že se v přípravě a postupu digitalizace rozhlasového vysílání můžeme inspirovat a zároveň poučit v řadě zemí. Mezi ně patří například Velká Británii, Nizozemí, Španělsko, Belgie, Dánsko, Francie, Itálie, Norsko, Švýcarsko nebo Německo,“ dodává Levinský.

„Abychom se v procesu digitalizace rozhlasového vysílání mohli posunout dále, je nutné stanovit jasnou národní strategii. Zároveň navrhujeme zahájit aktivní dialog o budoucí koncepci digitálního rozhlasového vysílání se všemi zainteresovanými subjekty, zejména s regulačními autoritami. Chtěli bychom také ustanovit národní koordinační DAB fórum a uspořádat národní konferenci o digitálním rozhlasu,“ vysvětluje Pavel Balíček, vedoucí Týmu digitálního vysílání Českého rozhlasu.

Další kroky k úspěšnému zahájení digitalizace

  • stanovení jednotné národní strategie pro rozvoj DAB+
  • vytvoření společného pracovního týmu včetně zapojení regulátorů
  • získání kmitočtů pro dlouhodobý testovací provoz
  • zajištění obsahu a služeb pro dlouhodobý testovací provoz
  • změny legislativy
  • jednání s výrobci, dodavateli a prodejci DAB+ přijímačů
  • příprava a realizace komunikační strategie pro podporu nového vysílacího standardu a služeb s přidanou hodnotou
  • zahájení realizace testů s následným přechodem do pravidelného vysílání

Výhody digitalizace pro provozovatele rádií:

  • možnost celoplošného i regionálního pokrytí pro všechny (bez omezení nedostatkem kmitočtů FM)
  • digitální kvalita zvuku (bez omezení tvůrce programu, prostorový zvuk)
  • větší počet programových pozic
  • nové doplňkové služby jako přidaná hodnota i zdroj nových příjmů
  • nižší ceny za šíření programu = nižší cena pro posluchače

Výhody digitalizace pro posluchače:

  • velký výběr a snadné ovládání přijímačů – žádné ladění, jen stisk „ tlačítka“
  • výrazně větší výběr stanic – jazz, humor, dechovka, sport atd.
  • přeshraniční použití přijímačů
  • integrace a spolupráce s ostatními technologiemi – např. telematika v autě
  • anonymita poslechu
  • příjem je stále bez poplatků

Výhody digitalizace pro stát:

  • efektivnější využití kmitočtů
  • snížení uhlíkové stopy – úsporná technologie
  • robustní distribuční cesta pro krizové vyrozumívání

České Radiokomunikace a.s. působí na českém trhu již 49 let. Stabilitu společnosti dokazuje její silné finanční zázemí a zkušenosti nabyté během dlouhé doby činnosti. České Radiokomunikace a.s. jsou největším expertem na trhu vysílacích služeb a jako první v České Republice spustily jak veřejné, tak komerční digitální televizní vysílání. České Radiokomunikace nabízejí také komplexní portfolio telekomunikačních a ICT služeb prostřednictvím vlastní infrastruktury pro velkoobchodní a korporátní zákazníky. Společnost disponuje vlastní rozsáhlou páteřní sítí a díky silné vysílací infrastruktuře mohou České Radiokomunikace nabídnout zákazníkům i bezdrátové řešení, případně připojení blízkých lokalit pomocí optických vláken. Společnost poskytuje hlasové služby, vysoce kvalitní internetové připojení a datová řešení na základě individuálních požadavků zákazníků.