České Radiokomunikace

Ušetřili jsme s CNG vozy 50% nákladů na pohonné hmoty

Po roce provozu jsme vyhodnotili úsporu na pohonných hmotách u služebních vozů CNG. Ta dosahuje půl milionu korun ve srovnání s provozováním stejných vozů s motorem TDI.

28. 07. 2015 - Po roce provozu jsme vyhodnotili úsporu na pohonných hmotách u služebních vozů CNG. Ta dosahuje půl milionu korun ve srovnání s provozováním stejných vozů s motorem TDI.

Praha, 28. července 2015 – České Radiokomunikace (ČRA) zařadily přesně před rokem jako první z velkých firem do svého vozového parku model ŠKODA Octavia G-TEC, automobil s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Nyní mají těchto vozů již přes 30 a podíl aut s CNG tak dosahuje ve vozovém parku 20 %. Po roce provozu vyhodnotily ČRA úsporu za pohonné hmoty, dosahuje půl milionu korun ve srovnání s provozováním stejných vozů s motorem TDI.

Kromě úspory finanční šetří vozy ŠKODA Octavia G-TEC také životní prostředí, produkují o 25 % až 35 % méně CO2. Vozy ČRA s pohonem na CNG mají průměrný měsíční nájezd 3100 km, což celkově každý měsíc představuje více než 93 000 km. Ročně tedy přes jeden milion km.

„V první vlně jsme zatím vyměnili 30 vozů. Prokázané úspory nás přesvědčily o výhodnosti tohoto typu automobilů a v obměně vozového parku budeme nadále pokračovat. V horizontu dvou let bychom měli mít naprostou většinu aut s pohonem na CNG,“ říká Tomáš Sova, Head of Procurement & PMO. „Zaměstnanci jsou s vozy s pohonem na CNG spokojeni. Obavy, například z bezpečnosti, panovaly spíše z neznalosti a vlastní provoz je zcela rozptýlil,“ doplňuje Tomáš Sova.

CNG bývá označováno jako palivo budoucnosti. V porovnání s podobně výkonnými benzinovými agregáty dosahují motory na CNG o více než čtvrtinu méně emisí CO2. V případě mnohem škodlivějších uhlovodíků jsou sledované emise nižší dokonce až o 80 procent. Vozidla na CNG neprodukují prachové částice (PM10) a již mnoho let plní emisní normu EURO6, která začala platit od září 2014. Vzhledem k tomu, že je CNG skladován v silnostěnných tlakových lahvích a má pojistky úniku plynu, je zcela bezpečný. Výhodou je i jeho vysoká zápalná teplota oproti jiným palivům. Volně se navíc rozptyluje a lze snadno odvětrat, takže nehrozí, že by kontaminoval půdu nebo byl rizikem v garážích.

Palivo CNG je nejrozšířenějším alternativním palivem – po celém světě jej využívá na 17,5 milionu vozidel. Velmi oblíbeným pohonem je například v Indii (4,5 mil.), Iránu (3,3 mil.), Pákistánu (2,7 mil.) nebo v Brazílii (1,7 mil.). V sousedním Německu jezdí takových dopravních prostředků na 96 tisíc. V Česku jich je zatím pouze přes šest tisíc.

Foto ke stažení